Time flies - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Steffie Jansen - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Steffie Jansen - WaarBenJij.nu

Time flies

Blijf op de hoogte en volg Steffie

27 November 2014 | Tanzania, Moshi

Laat ik even beginnen met het wijzigen van dat telefoonnummer aangezien mn telefoon 2 weken geleden is gestolen tijdens het stappen. Nieuwe nummer: +255753601302.

Het is jammer (en cliché helaas) dat zoiets nu toch is gebeurd; het liep zelfs uit in een achtervolging van mij en de dief waarna hij in de club in elkaar is geslagen door de bewakers en omstandelingen.
Vervolgens is hij opgestaan en weggerend; dag telefoon. Je moet erg goed uitkijken met wat je doet en zegt hier. Stelen wordt door Tanzanianen als erg oneerbiedig gezien en ze zullen dus snel voor je opkomen. Helaas zal er altijd iemand tussen zitten die arm genoeg is om een gokje te wagen. Bovendien weet je nooit welke van de omstandelingen (ook als ze meetrapten) ook in het complot zitten.
Het liet me weer even realiseren dat ik in Afrika ben en dingen er toch echt anders aan toe gaan hier..

Dat staat in schril contrast met hoe veilig en welkom ik me ondertussen voel tussen alle lokale studenten hier. Ik heb erg leuk contact met 3 lokale interns hier die er waarschijnlijk ook bij zullen zijn volgende week op het afscheidsfeestje!

Vandaag is mijn laatste dag op de afdeling (waar ik nu zit te schrijven) en ik vind het erg jammer om iedereen hier achter te moeten laten juist nu ik ze net beter leer kennen...!


De afgelopen 4 dagen ben ik op safari geweest samen met 3 duitsers die ik hier heb leren kennen! We hebben het Tarangire park, Serengeti (meest bekende in tanzania en kenia) en de ngorogoro krater bezocht, overal omringt door giraffen, olifanten, hyana's, leeuwen, luipaarden, nijlpaarden, antilopes, etc
Op safari gaan voelde eigenlijk als het herbeleven van de Lion King. De hyana's zijn lelijk en gemeen, de leeuwen zijn krachtig en mooi, de giraffen zijn meegaand en de nijlpaarden schattig (alles vanuit een veilige auto he ;))
'The big 5' waar hier continu over gesproken wordt betstaat uit de olifant, luipaard, leeuw, buffalo en neushoorn en wordt zo genoemd omdat zij de moeilijkste prooien zijn om op te jagen te voet.
We hebben 4 van de Big 5 kunnen afstrepen; alles behalve de neushoorn die zich het liefst in zn eentje ver van de dirtroads verstopt. Goeie reden om nog eens terug te komen dus!
De nachten waren wel aardig spannend; rond onze tent trilde de grond van de olifanten die door het kamp trokken en konden heb ik met ingehouden adem naar de ademhaling van een hyena liggen luisteren die door het tentdoek heen aan mn arm aan het snuffelen was....

De afgelopen weken hier zijn voorbij gevlogen. Elke ochtend + soms middag werken we in het ziekenhuis (nouja werken is misschien een groot woord; het bestaat veel uit eigen interesse in patienten en diagnoses). De rest van de middagen en avonden breng ik vaak met huisgenoten of andere studenten door in de stad, zwembad of thuis. Er is altijd wel iets leuks te doen met zoveel uitwisselingsstudenten en zo'n levendige stad als Moshi.

Vanaf morgen gaat het opnieuw spannend worden; ik ga met een groep studenten de kilimanjaro op! Dat betekent in 4 dagen naar de top van 6km hoogte klimmen (kili is de hoogste berg van Afrika!) en daarna in 1,5/2 dagen naar beneden.
De porters dragen - GELUKKIG- een deel van je spullen, de tenten en het eten maar dat betekent niet dat het een makkelijke klim gaat worden. Bijna iedereen krijgt vanaf 3km hoogte hoofdpijn, wordt vanaf 4km kortademig (longoedeem en weinig zuurstof in de lucht)
en als je pech hebt ben je vanaf 5km de laatste km omhoog continu aan het overgeven.. (kan iemand me even herinneren waarom ik dit ging doen?)
Maargoed, de prijs mag dan ook daar zijn: als je de top hebt bereikt blijkt het uitzicht adembenemend te zijn en heb je toch in ieder geval wat werk verzet waar je trots op kan zijn.


Dus, alsjeblieft, stuur me nog even een sms voor emotionele steun op mn nieuwe nummer ;)
Het zal volgende week donderdag zijn als ik weer internet heb en dat is ook de dag dat ik naar huis vlieg! 4 dec hier een afscheidsfeestje en 5 dec ben ik weer thuis!

Alles hier gaat dus goed! Dank voor de zorgen!

Baday!

  • 27 November 2014 - 13:00

    KingOfSnow:

    Leuk verhaal!! Suc6 op Kili xxx

    P.s. Hier alles ook leuk en spannend. Ben gisteren in een Mac geweest waar ik nog niet eerder ben geweest.

  • 28 November 2014 - 13:08

    Marjolein:

    Wauw... wat ontzettend gaaf allemaal!!!! Ben heel benieuwd naar je foto's en verhalen!! Dikke kus en knuffel van mij! xxx

  • 02 December 2014 - 20:14

    Seb:

    Stef... Ben je bijna thuis, hoor ik van marjo van een of ander blog :( tot snel! :) xx

  • 03 December 2014 - 17:23

    Afrikaan:

    Haha, hoe zit het met de spelfouten deze keer seb?

    Thanks oom, klinkt ook erg spannend. ik moest op de kili steeds aan jou en joyce denken; jullie zouden dit ook echt een keer moeten doen!

    Dankje marjo, heb zin om je alle verhalen te vertellen!! tot snel!! xx

  • 08 December 2014 - 07:40

    Seb:

    ja.... daar heb ik zo 1-2-3- niet op kunnen filteren.... als ik had geweten van dit blog had ik dat natuurlijk graag gedaan ;) Fijn dat je weer veilig terug bent! :)

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Tanzania

Medisch avontuur!

Recente Reisverslagen:

27 November 2014

Time flies

05 November 2014

Mzungu
Steffie

(L) Idaho

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 30627

Voorgaande reizen:

13 Januari 2015 - 29 Maart 2015

Indonesie & Vietnam

30 Oktober 2014 - 05 December 2014

Tanzania

07 Januari 2012 - 08 Februari 2012

Suriname

02 Maart 2010 - 17 Juli 2010

Thailand part 1

Landen bezocht: