Down Under! not ^^ - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Steffie Jansen - WaarBenJij.nu Down Under! not ^^ - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Steffie Jansen - WaarBenJij.nu

Down Under! not ^^

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Steffie

13 Mei 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Helloo!
Mijn eerste berichtje vanuit ausralië! Ik zit nu in Melbourne en hoewel ik had verwacht dat t heel koud zou zijn is het echt heerlijk weer, bijna 30 graden! Het is een super leuke stad en de zee is heerlijk blauw met super goeie golven om op te surfen!

Ja weetje,
eigenlijk heb ik geen idee hoe t in melbourne is. Ik zit namelijk helemaal niet in australie zoals oorspronkelijk het plan was..

Let's go 3 weeks back: In Chiang Rai ontmoette ik Wies die me erop wees hoe vrij ik eigenlijk was. Nadat ik toen nog een aangrijpend boek over het land heb hebben gelezen en tot het besef kwam hoe leuk ik Azie eigenlijk vond, en hoe duur Australie eigenljik is (minstens 4x zo duur als gemiddeld azie) was de beslissing gemaakt: ik wil hier nog neit weg, ik ga naar Cambodja!

Ik zal eerst even mn laatste 2 weken Thailand afmaken, want daarin is weer vanalles beleefd!
Na Khon Kean ben ik verder afgereisd naar het zuiden naar Khorat, Phimai, een plaatsje aan de grens met Cambodja en toen recht naar het westen richting Bangkok. Op de weg naar Bangkok nog 2 dagen doorgebracht in Kao Yai National Park (het derde nationalpark-avontuur op mn scootertje :P), wat we het grootste avontuur van allemaal was!
Ik wist dat ze in dit park allerlei wildlife hadden (olifanten, apen, slangen, krokodillen, herten, zwijnen enz.) en dat de meeste mensen eigenlijk op stap gaan met een gids, maar omdat ik geld wilde besparen was ik eigenwijs en ben ik er in mn eentje op uitgetrokken.
Mn eerste tripje op dag 1 werd ik verrast door de apen die met me mee slingerde door de bomen terwijl ik op mn scooter door het bos reed (t was net jungle-book :P oke, toen hadden ze nog geen scooters.. wanneer speelt dat verhaal zich eigenlijk af? dat weet toch geen hond? oke scooters in jungle-book! kreeg mowgli voor zn verjaardag van Balou)
dus... oja. Na een tijdje rijden, ik was op weg naar een waterval, zag ik een afslag van de verharde weg wat eruit zag alsof er recent nog veel mensen hadden gelopen. Vol goede moed liep ik daar het veld in en het uitzicht was echt ontzettend mooi! 10 stappen verder schrok ik me echter dood toen er uit de bosjes iets (voor mijn gevoel) mijn richting uit kwam rennen. Of het een tijger was, een olifant of iets onschuldigs wist ik niet, maar ik heb het op een lopen gezet.. tijdens het rennen draaide ik me om en besefde me dat het 2 herten waren die probeerde voor mij weg te rennen. Met trillende benen ben ik weer naar mn scooter gelopen en braaf op de verharde weg gebleven.. avontuur 1.
Eind van de middag, toen ik over mn schrik heen was, vond ik dat ik toch nog iets moest bereiken die dag en besloot ik op een uitgestippeld pad te gaan lopen. Vrolijk op mn slippers en mn half-lange broek keek ik na 15 minuten langs de rivier wandelen naar beneden, en zag dat mn benen TOTAAL bedekt waren met bloedzuigers. Ik heb het uitgeschreeuwd en het toen voor een 2e keer op een lopen gezet, alle 15 minuten terug..
Buiten adem weer op mn scooter gesprongen, bloedzuigers eraf geslagen en snel weggereden..
Nu was ik helemaal vastbesloten om niet op te geven dus ben ik mte mn scooter naar een uitkijkpost gereden waar ik op een veilige afstand en veilig boven de grond (;)) olifanten zich kon zien wassen in een bron. Na 10 minuten begon het keihard te regenen voor 2 uur, dus was ik blij dat ik mn boekje had meegenomen. Mn laatste trip die dag was wel erg de moeite waard, want de rit terug naar mn bungelow was magisch:
Doordat het had geregend op het warme wegdek kwam er allemaal damp van de weg omhoog wat tot een grote mysterieuze mistwolk reflecteerde in mn scooterlamp. De zijkanten van de weg werder overal verlicht door dansende vuurvliegjes, om me heen hoorde ik de apen weer met me mee slingeren en tot slot kwam ik midden op de weg nog een grote groep met wilde herten tegen die een stukje voor me uit bleven rennen.... amazing.. dag geslaagd!!

De 2e dag heb ik toegegeven aan het feit dat ik Santo miste en heb ik de enige cowboyplek in Thailand opgezocht, wat ong. 10 minuten buiten dat park lag, en een geweldige trip gemaakt met een thaise cowboy =D

Diezelfde dag, 5 mei, ben ik doorgereisd naar Bangkok waar Frans en Fon (oom en tante) om 2u 's middags aan zouden komen met het vliegtuig! Het heeft ons tot ong. 7u 's avonds gekost om elkaar op te zoeken door precies de reden waarom ik het geen leuke stad vind: je staat áltijd vast in het verkeer. Als je je wel eens ergert aan de file's die je tegenkomt als je van werk naar huis rijd, bedenk dan eens hoe het moet zijn als je er standaard een uur over doet om naar een supermarkt of shoppingcenter 7 km. verderop te komen, naar je familie aan de andere kant van dezelfde stad, of naar je werk om de hoek.

Bangkok beleven met Frans en Fon was echter wel heel leuk, aangezien we niet in moeilijk engels onze weg door bangkok hoefde te zoeken, maar Fon ons overal doorheen kon leiden. Ik heb weinig van de toeristische bezienswaardigheden in bangkok gezien (royal palace, grote markt) maar ben wel naar de familie van Fon geweest, de thaise kapper :D, wat kleine markjes en heb een avond doorgebracht op Kosang road (de beroemde backpackers-straat in Bangkok). Wat betreft demonstraties was het eigenlijk heel erg rustig in Bangkok. We hebben wel hier en daar wat met autobanden en prikkeldraad afgezette straten gezien, maar veel meer dan daar een beetje zitten en met hun rode vlag zwaaien doen de demonstranten nu niet geloof ik. (gelukkig maar ;))
Om aan de chaos van Bangkok te ontsnappen zjin we met zn 3en nog 3 dagen naar 2 kleine plaatsjes buiten de stad geweest. Één was net little Venice, met gezellige marktjes langs het water en overal schattige bruggetjes en langwwerpige boten. De ander, Kanchanaburi, is de stad waar de 'bridge over de river Kwai' staat, voor de mensen die het kennen. Lang dramatisch verhaal m.b.t. de 2e WO, was erg indrukwekkend om te zien (museum, brug, hellfirepass). Terug in Bangkok hebben we nog 1 dag samen doorgebracht, en toen ze me afzetten bij de skytrain was ik weer alleen! Het was even wennen, maar ik had een geweldige 2-weekse trip naar Cambodja voor de boeg! Dus ik kon dr wel weer tegenaan.

Nu ben ik in Cambodja en ik ben ongelofelijk blij dat ik hierheen ben gekomen. Het is zo fantastisch! Ik zit in een geweldig layed-back guesthouse (met gratis internet, HEEE :D) in Siem Reap en ik zit ong. 15 min fietsen af van de wereldberoemde ANGKOR WAT!! Één van de 7 wereldwonderen. Het is zo'n fantastisch en gek idee dat ik daar gewoon kan zijn en kan rondlopen! Eergister avond ben ik met 2 gezellige britse meiden de zonsondergang gaan bekijken op Phnom Bakheng, en de voglende ochtend de zonsopgang over Angkor wat....onbeschrijfelijk... die middag ben ik rondgeweest door de rest van de tempels en die avond de zonsondergang gezien met dezelfde meiden en een andere jongen van ons guesthouse bij Pre Rup. Ik ben echt zo enthousiast tot nu toe over cambodja! De mensen zijn ontzttend vriendelijk, altijd open voor een gesprek en ze zijn een stuk beter in engels dat de thai-en (franse colonie geweest, oudere Cambodjanen spreken bijna alleen frans).
Op de bus naar Siem Reap zat ik naast een vrouw die geen engels kon overigens, die voor mij een zak vol met cambodiaanse koekjes kocht, en 2 flessen water. Zo lief!
Het is ongelofelijk hoe al die mensen hier nog zo kunnen lachen na alles wat ze hebben moeten doorstaan... dit land heeft écht heel wat over zich heen gehad. Ik zal jullie daarover later meer vertellen.

Gister bij Ankor wat kwam trouwens het meest schattige cambodiaanse mannentje ooit naast me zittn, die alleen maar frans bleek te spreken. Na een gebrekkig frans gesprek, ter verwondering van de tuktukdrivers om ons heen, was ik wel heel blij toen eindelijk mijn tuktukdriver aan kwam rijden om me te redden, zodat het mannentje niet kon merken dat ik zojuist mn totale frans vocabulaire uit de kast had gehaald en echt totaal niks anders meer in het frans had kunnen zeggen om het gesprek gaande te houden. (Rosaa, waar ben je als ik je nodig heb??!)

Vandaag ga ik lekker op mn fietsje naar het meer om daar de zonsondergang te zien en morgen vertrek ik naar de hoofdstad, Phnom Penh. Vanuit daar zal ik wat meer over cambodja vertellen! Dus mn 2e cambodja blog zal niet zo lang op zich laten wachten als deze ;)

liefs uit een schitterend Cambodja!

ps: Ik hoop dat mn eerste blog in Melbourne zo mag beginnen als deze, hoewel ik vrees dat de temperatuur zal moetn aanpassen naar een magere 16 C ipv. 30... zolang het maar meer is dan bij jullie in NL, heh? :D

  • 14 Mei 2010 - 06:25

    Christel:

    Shit, ik moet naar school =( Ik lees het vanmiddag! Thanks voor je mailtje trouwens, daar ga ik ook vanmiddag op reageren!

    Xxxx Beginnende stress kip

  • 14 Mei 2010 - 06:33

    Jeroen:

    Pipo de clown! Ik zie dat ren-weg-voor-herten helemaal voor me :) Haha geweldig!
    xx

  • 14 Mei 2010 - 06:41

    Esther:

    Heey Steffie! Haha had niet er niet aan gedacht dat je ook in Azie zou kunnen blijven, maar denk dat je een hele goede keuze hebt gemaakt!! Meeste mensen die ik sprak in Australie die net uit Azie kwamen waren er niet zo heel blij mee om in Australie te zitten (alles is echt enorm duur... zo duur dat ze er eigenlijk al niks meer aan vonden). Dus denk dat je een goede keuze hebt gemaakt :D (niet dat het jou uitmaakt wat ik denk maar toch.. heb ik een beetje het gevoel ;))
    Echt een heel leuk verhaal!!!! Heel erg veel plezier daar! Ga je ook nog naar Vietnam? En Laos?

    :)

    xxxx

  • 14 Mei 2010 - 09:07

    Yvonne:

    Ieuwieuwieuw!! Die bloedzuigers!! Hoe ranzig!
    Wat luister jij braaf! Betekent dat nou dat ik elke weet moet mailen dat je weer moet bloggen? ;)
    Geniet van je vrijheid!
    xx

  • 14 Mei 2010 - 10:08

    John:

    Hoi Stef. Wat een avonturen weer! Begin zo langzamerhand wel een beetje jaloers te worden... Het enige spannende wat ik hier mee maak is het laten repareren van mijn fiets (wat uiteraard weer niet goed ging...). En dat Joyce de sleutels in de deur had laten zitten aan de binnenkant zodat we niet naar binnen konden. Volgende week naar Dublin met De Buren (als er geen aswolk over komt drijven), we gaan het wel meemaken.

    Tot bels/meels,
    John.

  • 14 Mei 2010 - 10:12

    Marjolein:

    Wááááát?

    Hahaha ik lig hier helemaal dubbel van het lachen, goed gedaan Stef!

    x

  • 14 Mei 2010 - 10:27

    Meike:

    Klinkt weer helemaal geweldig! Heel tof dat je zo je eigen plan trekt en het helemaal laat afhangen van wat je tegenkomt :) Als ik lees wat jij allemaal meemaakt mis je niks als je aussie ff overslaat :P

  • 14 Mei 2010 - 14:13

    Amb:

    Avonturier!

    Ohh wat klinkt het geweldig zeg! Vooral dat park met olifanten, herten, apen.. Geluksvogel dat je er bent!
    Over het weer: zo moeilijk is het inderdaad niet om een hogere temp dan hier te krijgen. Het is nota bene meivakantie en vandaag is de 1e dag dat we ook maar een béétje buiten kunnen zitten!! Niet dat ik daar veel van mee krijg aangezien ik al dagen aan 't stressen ben om het eerste jaar af te ronden (alles komt tegelijk, je kent het wel). Maar uiteindelijk komt t vast wel goed=)
    Super gaaf trouwens dat je je oom/tante hebt
    ontmoet daar! Een raar idee dat toen wij hier op 5 mei aan het feesten waren voor een mega groot podium, jij rondcroste door Bangkok.. Wat een andere werelden he. Ik mis je wel hoor!
    Maar geniet maar lekker van alle mooie dingen die je meemaakt en blijf vooral lekker je eigen dingen doen en je eigen keuzes maken. You go girl!
    Dikke kus

  • 14 Mei 2010 - 15:38

    Niels:

    Idd goede keuze om langer in Azie te blijven!! Jah onbegrijpelijk dat die mensen in Cambodja nog zo aardig zijn na wat er allemaal is gebeurd. Het schijnt dat 80% van de bevolking daar onder de 20 jaar is! Australie is zooo duur vergeleken met Azie, en ik denk dat het daardoor wel tegenvalt (wat esther ook zegt!!). Vietnam is ook een echt mooi land; en ik hoorde dat Laos dat nog overtreft! Have fun!! Groet Niels

  • 14 Mei 2010 - 19:11

    Christel:

    Wauw stef, super gaaf! Je bent echt een doos! I love it! Geniet ervan, over iets 2 maanden en 2 dagen ben je weer in NL!

    Heuwl veel tietpletknuffols.

  • 14 Mei 2010 - 19:27

    Joyce:

    uhhhh.....betekent dit dat ik je ticket weer moet omboeken? ;-)
    Blij dat je zo geniet!
    Dikke knuffel XXX

  • 15 Mei 2010 - 13:36

    Miesje:

    het berichtje van jeanet brouwhuis, ben ik eigenlijk!

    Is dus geen spame!

    Je beleeft ook echt alles daar he:P

    Tot nu toe hou je je aan de regel: Doe geen dingen die ik niet zou doen! Ben trots op je
    kus

  • 15 Mei 2010 - 16:18

    Rosa:

    Wauw Stef!
    het is echt leuk om je blogs te lezen, en je hebt zulke mooie foto's, witte stranden, blauwe zee en supermooi weer! leuk dat je in Azie bent gebleven, en dat je je eigen plan hebt getrokken! Ik ben echt zo benieuwd naar hoe alles daar is, dus veel blijven posten he!
    In Frankrijk is alles goed, ik heb nog geen avonturen met bloedzuigers gehad gelukkig;) en verder druk met school!
    xx

  • 15 Mei 2010 - 18:33

    Lidewij:

    Hee Stef,

    Klinkt geweldig. Ik ben het idd met je eens dat Azië geweldig is. Al duurt het nog 4,5 maand voordat ik voet in Azië zet, maar de reisgidsen en talloze sites hebben mijn wereld nu al op mijn kop gezet. Het liefst zou ik in Kathmandu een huis kopen en daar een jaar blijven. Maar er is nog zoveel moois. Heeel misschien ga ik ook nog (naast Mongolië en Nepal) naar Afghanistan. Mijn moeder kan misschien regelen dat ik met een journalist kan meelopen. Maar dat is natuurlijk onder voorbehoud maar dat lijkt me echt geweldig:D

    Die herten waren trouwens echt hilarisch, ik zie het idd al voor me :D Je blijft blond he?:P Ik vond Australië toch al geen goed idee. Teveel Nederlanders. BTW ik was de afgelopen 3 dagen in Atwerpen met mijn mama, en nog zo'n 2 miljoen Nederlanders...:S Ze zijn echt overal. Ik zou lekker in Azië blijven. Misschien Maleisië of iets in die richting? Maar je zal je ticket wel weer niet kunnen omboeken. Hoezo vrijheid?? :P Ik ga je morgen proberen te bellen.

    En nu ga ik doelloze programma's kijken die mijn drie hersencellen aantasten (lees: soaps).

    SmakSmak!!

  • 18 Mei 2010 - 05:26

    Tahné Van Wonderen:

    Wat een super vet verhaal stef! Geweldig!

    Ik reageer vandaag of morgen nog even op je prive-bericht! Ik heb je echt zoveel te vertellen!

    Veel liefsss xx Ta

  • 19 Mei 2010 - 21:11

    Safety First!:

    Jij mag dus no way meer terug naar thailand!

    Het dodental als gevolg van het geweld in de Thaise hoofdstad Bangkok is opgelopen tot zeker elf. Vanochtend, toen het leger het kamp van de anti-regeringsbetogers bestormde, kwamen zeker vijf mensen om het leven. En nu zijn de lichamen gevonden van nog eens zes mensen.

  • 20 Mei 2010 - 12:18

    Lidewij:

    Guus kom naar huus, want de koeien staan op springen...:P

  • 23 Mei 2010 - 05:04

    Pleunie:

    Jeeej gevonden!

    Ik heb mezelf maar opgesloten in een internetcafe om onze ontmoeten op schrift te zetten! haha!

    je kan m lezen op:

    pleunietheeuwen.waarbenjij.nu

    Succes met je reis!

    x

  • 24 Mei 2010 - 16:47

    Romy:

    hee lieve nicht.. Ik heb je verslagen gelezen. Super leuk! Ik vind het heel erg knap dat je dit allemaal in je eentje doet. Ik zou mezelf niet kunnen redden tussen die bloedzuigers hoor! Respect daarvoor.. We zitten nu op de verjaardag van sam maar missen natuurlijk wel een groot gezelschap. Ik hou je site in de gaten en ik kan niet wachten tot je terug bent om al je verhalen te horen. Heel veel plezier daar nog! En neem een leuke australier voor me mee haha. Dikke kus van je nichtje romy.

  • 24 Mei 2010 - 18:48

    Bro:

    Als je toch bezig bent kun je vast voor mij wel Emilie de Ravin (claire uit Lost ;)) meenemen! :D Nog 54 nachtjes!
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Thailand part 1

Recente Reisverslagen:

15 Juli 2010

I'm on the road, the road to home

06 Juli 2010

Countdown..!

21 Juni 2010

Enjoying Australia!

25 Mei 2010

Culture-shock, big time

13 Mei 2010

Down Under! not ^^
Steffie

(L) Idaho

Actief sinds 16 Feb. 2010
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 30638

Voorgaande reizen:

13 Januari 2015 - 29 Maart 2015

Indonesie & Vietnam

30 Oktober 2014 - 05 December 2014

Tanzania

07 Januari 2012 - 08 Februari 2012

Suriname

02 Maart 2010 - 17 Juli 2010

Thailand part 1

Landen bezocht: